onsdag 23. mars 2011

Hvordan skape et godt forskningsklima?

  • Hva kjennertegner et godt forskningsmiljø?
  • Hvordan skiler arkiv- og museumsforskning seg fra forskningen ved universitet? (arbeidsform, målsettninger, funksjon)
  • Hvordan bør forskningen organiseres i fohold til helheten i insitutisjon og omverden?
  • Hvilke funksjoner bør foksnigen fylle i arkiv og museum?
  • Gode eksempler
Birgitte Sauge, forskningskoordinator, Nasjonalmuseet for kuns, arkitektur og design.

  • Lav forskningsbevisthet hos ledere og ansatte.
  • Fra strategiplan til praksis - utfordrende.
  • Rammebetingelser:
    • Abisjoner må uttrykkes og følges opp av handlingsplaner med lang tidshorisont.
    • Må integreres. 
    • Sett av penger og tid - > definiert forskningstid. 1/3 eller 1/4 av tiden
    • Ledelsen har ansvar.
    • Forskning som egen avdeling eller seksjon i avdeling hvor de ansatte rullerer.
    • Samarbeid med universitet
    • Gi publikasjoner til museene kred på lik linje med andre forskere
    • Open acces er viktig
Hanna Mellemsether, forskningskoordinator, Museene i Sør-Trøndelag
  • Ikke bare inn på kulturhistorie, men skal inn i alle faggrupper og avdelinger.
  • Ledelse
    • Styret Må være for
    • Direktøren (og avd.ledere) må gi rom, gi ansvar og etterspørre: Ord og handling i pauserom i tillegg til møter, budsjett og søknader.
    • Gjør forskningen mindre skremmende.
    • Kartlegging av forskninga på aktuelle områder.
    • Sett av tid.
    • Ha vitenskaplige ansatte på samme måte som samlingsfolk eller formidlere
  • (offentlig) Ledelse
    • Gulerot og pisk - øremerke midler
    • Kulturrådet som kontaktmøtepunkt til andre parter på store prosjekter
    • Hverdagsforskning
  • (egen) Ledelse
    • De som har forskerkompetanse på museene har et ansvar!
    • Lyst og begjær til forskning på enkeltnivå
Lars Christian Jenssen, førstearkivar, Riksarkivet
  • Helhet
    • Klar rolle forståelse
    • Felles oppfatning av forskningens funksjon
    • Forskning - et av flere ledd i vitenskaplig aktivitet (publiserering, formidling og undervisning)
    • Tilnærming
      • Grunnforskning
      • Anvendt forskning
      • Utvilingsarbeid
        • Trussel: Ubalanse mellom disse tre
    • Forskningstema og trusselen er  ubalanse mellom temaene man har.
  • Rammer
    • Forskningsorganisering: etat, selvvalt, FoU i ordinerøt eller ekstra ordinært, forskningsutvalg
    • Inngått avtaler mellom riksantikvaren og arbeidstakerorg
    • Ordinær arbeidsoppgave
    • Opptjene 2,5 arbeidsdag pr. mnd. 30 arbeidsdager i året. Maks 90 dager i året kan tas ut.
      • Problem. oppsplitting av tid
  • Mål
    • Publisering - Riksantikvaren som egen "forlagshus"
    • Formidling - utstillinger
    • Mangler
      • Strategi
      • Tids- og resulatregistering
Kari Telste, forskningskoordinator, Norsk Folkemuseum
  • Lage en forskningsplan med klare mål
  • Forskninga må foregå på lik linje og like betingelser som annen vitenskaplig forsking
  • prioriteres av alle stillinger
  • Stillingene må ha klart definerte forskning - rett og plikt til å forske
  • Stille krav til målbare resultater
  • Ansatte med formell forskerkompetanse
  • Forskning som aktivitet må foregå hele tiden.
  • Ikke vent på midler, start nå!
  • Integrer forskingen i alt annet vi arbeider med
  • Fra teori til praksis
  • Forskningskompetanse er et håndverk som hele tiden må praktiseres
  • De vitenskaplige ansatte skal publisere en artikkel i året
  • Holde seg faglig og teoretisk oppdatert
  • Ha et forum for faglige diskusjoner
  • Forskerseminarer en gang i mnd fra eget arbeid og case til diskusjoner rundt eksterne teorier og papers
  • Forankret sammen med andre planer
  • Problem: interne seminar kan bli uforpliktende. 
    • Løsning: invitere eksterne folk
  • Skrivekurs for ansatte i 2011-2012 - mer info kommer fra Norsk folkemuseum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar