- Hva kjennertegner et godt forskningsmiljø?
- Hvordan skiler arkiv- og museumsforskning seg fra forskningen ved universitet? (arbeidsform, målsettninger, funksjon)
- Hvordan bør forskningen organiseres i fohold til helheten i insitutisjon og omverden?
- Hvilke funksjoner bør foksnigen fylle i arkiv og museum?
- Gode eksempler
- Lav forskningsbevisthet hos ledere og ansatte.
- Fra strategiplan til praksis - utfordrende.
- Rammebetingelser:
- Abisjoner må uttrykkes og følges opp av handlingsplaner med lang tidshorisont.
- Må integreres.
- Sett av penger og tid - > definiert forskningstid. 1/3 eller 1/4 av tiden
- Ledelsen har ansvar.
- Forskning som egen avdeling eller seksjon i avdeling hvor de ansatte rullerer.
- Samarbeid med universitet
- Gi publikasjoner til museene kred på lik linje med andre forskere
- Open acces er viktig
Hanna Mellemsether, forskningskoordinator, Museene i Sør-Trøndelag
- Ikke bare inn på kulturhistorie, men skal inn i alle faggrupper og avdelinger.
- Ledelse
- Styret Må være for
- Direktøren (og avd.ledere) må gi rom, gi ansvar og etterspørre: Ord og handling i pauserom i tillegg til møter, budsjett og søknader.
- Gjør forskningen mindre skremmende.
- Kartlegging av forskninga på aktuelle områder.
- Sett av tid.
- Ha vitenskaplige ansatte på samme måte som samlingsfolk eller formidlere
- (offentlig) Ledelse
- Gulerot og pisk - øremerke midler
- Kulturrådet som kontaktmøtepunkt til andre parter på store prosjekter
- Hverdagsforskning
- (egen) Ledelse
- De som har forskerkompetanse på museene har et ansvar!
- Lyst og begjær til forskning på enkeltnivå
Lars Christian Jenssen, førstearkivar, Riksarkivet
- Helhet
- Klar rolle forståelse
- Felles oppfatning av forskningens funksjon
- Forskning - et av flere ledd i vitenskaplig aktivitet (publiserering, formidling og undervisning)
- Tilnærming
- Grunnforskning
- Anvendt forskning
- Utvilingsarbeid
- Trussel: Ubalanse mellom disse tre
- Forskningstema og trusselen er ubalanse mellom temaene man har.
- Rammer
- Forskningsorganisering: etat, selvvalt, FoU i ordinerøt eller ekstra ordinært, forskningsutvalg
- Inngått avtaler mellom riksantikvaren og arbeidstakerorg
- Ordinær arbeidsoppgave
- Opptjene 2,5 arbeidsdag pr. mnd. 30 arbeidsdager i året. Maks 90 dager i året kan tas ut.
- Problem. oppsplitting av tid
- Mål
- Publisering - Riksantikvaren som egen "forlagshus"
- Formidling - utstillinger
- Mangler
- Strategi
- Tids- og resulatregistering
Kari Telste, forskningskoordinator, Norsk Folkemuseum
- Lage en forskningsplan med klare mål
- Forskninga må foregå på lik linje og like betingelser som annen vitenskaplig forsking
- prioriteres av alle stillinger
- Stillingene må ha klart definerte forskning - rett og plikt til å forske
- Stille krav til målbare resultater
- Ansatte med formell forskerkompetanse
- Forskning som aktivitet må foregå hele tiden.
- Ikke vent på midler, start nå!
- Integrer forskingen i alt annet vi arbeider med
- Fra teori til praksis
- Forskningskompetanse er et håndverk som hele tiden må praktiseres
- De vitenskaplige ansatte skal publisere en artikkel i året
- Holde seg faglig og teoretisk oppdatert
- Ha et forum for faglige diskusjoner
- Forskerseminarer en gang i mnd fra eget arbeid og case til diskusjoner rundt eksterne teorier og papers
- Forankret sammen med andre planer
- Problem: interne seminar kan bli uforpliktende.
- Løsning: invitere eksterne folk
- Skrivekurs for ansatte i 2011-2012 - mer info kommer fra Norsk folkemuseum
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar