tirsdag 30. november 2010

Sosiale strategier for ”Kunnskap & Fortelling”

Av Morten Helliesen, Marius Rønnekleiv, Henrik Kjersem og Line Almsbakken.

Med denne strategien skal ”Kunnskap & Fortelling” få økt eksponering og skape en tettere dialog med publikum. Dette skal oppnås via en stor synlighet i ulike sosiale medier. Synligheten i et sosialt medium er viktigere enn i en søkemotor som for eksempel Google. Årsaken til dette er at folk engasjerer seg i sosiale medier ved å si ”sin umiddelbare og direkte mening” (Solheim, 2010). I USA bruker museene sosiale medier for å promotere arrangement, påminnelser, kontakt med større grupper, kampanjer og kunngjøringer. Disse museene opplever stor suksess av denne typen eksponering (Vaagen, 2010).

Strategien kan realiseres gjennom disse stegene:

Steg 1: Maksimering av eksponering.
Første steg i prosessen med å eksponere dette prosjektet vil være å opprette profiler på de største sosiale nettsamfunnene. Disse profilene vil være selve kjernen i interaksjonen mellom museet og publikum. De viktigste sosiale nettstedene å eksponere seg på vil være Facebook, Twitter og Youtube. Facebook er siden som uten tvil har den aller største brukerdatabasen. I tillegg til å ha flest brukere har siden også flest valgmuligheter når det kommer til valg av innhold, og interaksjon mellom brukere og museet. Twitter vil i deres tilfelle fungere som en news-feed fra museet angående oppdatering av Facebook, eller Youtube-sidene. Youtube som ren video-side vil kunne gi dere muligheten for å fange interesse ved å gi eventuelle brukere en visuell smakebit av de opplevelsene dette prosjektet kan gi.

Det er også viktig å eksponere seg gjennom allerede veletablerte nettsteder som aktørene i prosjektet allerede har i bruk, dette gjelder uten tvil museets egne nettsider og UiBs sider. Bruk av disse nettsidene vil uten tvil hjelpe med å øke eksponeringen, dette er fordi mennesker som allerede befinner seg på nevnte sider vil ha betydelig større sjans for å vise interesse for prosjektet en den gjennomsnittlige nettbruker.


Steg 2: Videre eksponering
Facebook er det sosiale nettverksstedet som er enklest å oppnå synlighet på. For å øke denne synligheten, og nå fram til flest mulig brukere, kan dere opprette en side for ”Kunnskap og Fortelling”. Når man skal markedsføre seg på Facebook er det ulike typer sider man kan opprette. Profil er kun for privatpersoner, så dette er uaktuelt i denne sammenhengen. Den andre er en gruppe. Dette kan være aktuelt for å samle mennesker med felles interesser, og vil kunne være en mulighet. En gruppe er avhengig av å ha aktive brukere, som med jevne mellomrom husker å sjekke innom gruppen for oppdateringer. Dette er i vårt tilfelle ikke den beste løsningen da man ikke kan regne med at alle som blir medlem i gruppen vil huske å sjekke innom med jevne mellomrom.

Da har man et alternativ på Facebook kalt side, dette er en type Facebook-profil hvor brukere ikke blir venn eller medlem av, men hvor de kun ”liker”.
Alle oppdateringer gjort på en såkalt side vil dukke opp i news-feeden til alle som liker den aktuelle siden. På denne måten er man ikke avhengig av at brukerne husker å selv sjekke etter nye oppdateringer, da de dukker opp automatisk.

En idé kan være å lage konkurranser på denne siden, hvor brukerne er nødt å invitere venner for å vinne. På denne måten vil siden bli eksponert uten at dere trenger å invitere nytt publikum.
Gjennom Youtube kan dere opprette en profil, og publisere filmene fra ”Kunnskap & Fortelling”. I slutten av filmene kan dere redigere inn en link til ”Kunnskap & Fortelling”, slik at brukerne direkte kan navigere seg til hjemmesiden. Youtube tillater brukere å publisere filmene i sine blogger/hjemmesider. Dette er en mulighet for brukere å spre deres informasjon.

Twitter vil, som sagt, fungere som en nyhetstjeneste. Fordelen med Twitter er at dere kan nå fram til det publikummet som ønsker å lese deres nyheter og andre oppdateringer. Det er kun de som ”følger” dere som kan lese deres innlegg. En måte å få flere følgere er å følge store Twitter-kontoer, som organisasjoner, enkeltpersoner og grupper. Det er også viktig å oppdatere med nye innlegg, for at dere skal opprettholde oppmerksomheten fra publikum. Oppdatering av de sosiale nettverkstjenestene er generelt viktig, ettersom potensielle brukere fort mister interessen uten kontinuerlig stimulering.

Steg 3: Bilder og lokasjonstjenester
Dele bilder kan være en god måte å nå publikum på. En av de mest brukte bildetjenestene på Internett er Flickr. Det er lett å bruke og har mange aktive brukere. Her kan man samle bilder i forskjellige kolleksjoner, man kan tagge bildene med mer informasjon og lokasjon, og skape diskusjon rundt bildene. Man kan også lage en egen gruppe for museet, hvor ande brukere kan bidra med egne bilder. Bruker man en Creative Commons-lisens på bildene kan andre bruke bildene på blogger og lignende, og man skaper mer trafikk rundt bildene og eget innhold.

Noe som er spådd å bli stort i sosiale medier fremover er lokasjonsbaserte tjenester. Her har vi tjenester som Foursquare og Gowalla, men nå har også Facebook kastet på seg bølgen. Disse tjenestene lar brukere sjekke inn på steder via for eksempel en mobiltelefon. Brukere kan legge igjen kommentarer og bilder på steder de sjekker inn, man kan også ha konkurranser på hvem som har sjekket inn flest ganger på ett sted. Her kan man gi brukere insentiver for å sjekke inn ved å for eksempel gi de rabatter på produkter, inngangspriser osv.
Facebook sin lokasjonstjeneste har ikke kommet til Norge enda, men vil gjøre det de kommende månedene. De har en egen tjeneste som heter Facebook Deals, hvor brukere kan få tilbud når de sjekker inn på en spesifikk lokasjon. Brukere kan så dele dette med sine venner, og det dukker også opp på deres venner news-feed. Slik vil informasjonen spre seg, og både brukere og tilbyder er tjent med tjenesten.


Steg 4: Er prosjektet levedyktig over tid?
For at et prosjekt skal være levedyktig over tid må det skje forandringer i prosjektet som kan formidles som nyheter. Det er med andre ord opp til dere hvorvidt dette prosjektet kan ”leve”, slik at dette skal være interessant for publikum. Derfor er det viktig at dere samler informasjon om de forskjellige sakene som er fremstilt i prosjektene, for å opprettholde interesse blant brukerne. Dette må skje jevnlig over tid. Et eksempel på dette vil være å ha jevn oppdatering av Twitter angående sakene i prosjektet.

Steg 5: Hva regnes som suksess for eksponering av dette prosjektet via sosiale medier?
Målet for denne strategien må være å skaffe prosjektet en interessegruppe via sosiale medier, som ønsker å følge med på videre utvikling i sakene. Det vil også være ønskelig å kunne skape debatt og oppmerksomhet hos publikum ved bruk av de sosiale mediene, for å eksponere konfliktene og temaene som blir tatt opp i de ulike filmene. Siden dette ikke er noe tabloidstoff, er det ikke reelt å forvente enorm oppmerksomhet og engasjement fra starten.

Ved å følge disse stegene, vil man oppnå en tett dialog med publikum, og ”Kunnskap & Fortelling” vil bli eksponert og tilgjengelig gjennom ulike sosiale nettverk.


Referanseliste:
Solheim, Eirik (2010) [Internett] [Nedlastet 12. november] Tilgjengelig fra: http://nrkbeta.no/2010/05/13/den-som-bryr-seg-vinner/

Vaagen, Cecilie (2010) [Internett] [Nedlastet 12. november] Tilgjengelig fra: http://www.kjokkenfesten.no/2010/10/12/museer-i-sosiale-medier-%E2%80%93-kan-det-skape-verdi/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar